مهمترین تفاوت چله ابریشم با چله پنبه

مهمترین تفاوت چله ابریشم با چله پنبه

چله ابریشم برای تابلوفرش دستبافت بهتر است یا چله پنبه ؟

 

یکی از متداول ترین سوالاتی که بافندگان و علاقه مندان به قالیبافی در شروع کار بافت با آن مواجه هستند، این است که برای کار خود از چله ابریشم استفاده کنند .یا چله پنبه ؟ در این مقاله سعی داریم مهمترین تفاوت چله ابریشم با چله پنبه رو بررسی کنیم .و در آخر به این جمع بندی برسیم، که کدام یک از انواع چله برای بافت تابلوفرش مناسب تر است.

چله ابریشم برای بافت تابلوفرش بهتر است یا چله پنبه
کلاف چله ابریشم

چله ابریشم

 

چله ابریشم همانطور که از اسمش پیداست ،از پیله های ابریشم بدست می آید. اولین نکته که در استفاده از چله ابریشم توجه همگان را جلب میکند . قیمت نسبتا بالای این نوع چله است . به همین منظور تابلوفرش های بافته شده با چله ابریشم قیمت و ارزش مادی بیشتری دارند .و اکثر بازاریان هم تمایل به خرید و فروش کارهای چله ابریشم دارند.مورد دومی که در استفاده از چله ابریشم باید در نظر گرفت جنس این نوع چله است.امروزه بهترین نوع چله ابریشم برای کارهای تابلوفرش چله ابریشم 5 ستاره شکوفه اصل امین است. که استحکام و براقیت خیلی بالایی دارد .و با کیفیت ترین چله ابریشم بازار محسوب میشود.چله ابریشم در ضخامت های 36 لا،39 لا ،43 لا و … در بازار عرضه میشود .که با بزرگتر شدن این اعداد ضخامت تارهای چله نیز بیشتر میشود.

 

چله ابریشم برای تابلوفرش بهتر است یا چله پنبه؟
کلاف چله پنبه

چله پنبه

هر کلاف چله پنبه تقریبا 250 گرم است. و از لحاظ هزینه ،بافت تابلوفرش با این نوع چله بسیار مقرون به صرفه تر است.این نوع چله به دلیل استحکام بالا و همچنین قیمت پایین در کارهای آموزشی و کارهای که بافنده پس از بافت ، قصد فروش نداشته باشد ،بسیار مناسب و کاربردی تر است. چله پنبه در ضخامت های 9،12،15 و… در بازار موجود میباشد. که مناسب ترین چله پنبه برای رجشمار 50 چله پنبه شماره 9 میباشد که نازک ترین چله پنبه بازار محسوب میشود.

چله ابریشم برای تابلوفرش بهتر است یا چله پنبه؟
چله ابریشم یا چله پنبه ؟

و اما چله ابریشم برای تابلوفرش بهتر است یا چله پنبه ؟

برای پاسخ دقیق به این سوال بیایید هردوتا چله رو از چند منظر بررسی کنیم .

♦ نخست بحث قیمت ، اگر تابلوفرش رو برای استفاده شخصی خودتون یا کادو دادن میخایین ببافین، چله پنبه بسیار مقرون به صرفه تر است. ولی اگر برای فروش بخاییم تابلوفرش ببافیم با استفاده از چله ابریشم ، هم مشتری راغب تر به خرید میشود و هم قیمت و سود بیشتری برای بافنده در آخر کار میمونه .

♦ مسئله بعدی که در انتخاب بین این دونوع چله ،حائز اهمیت است . مهارت بافنده در قالیبافی است .بطور کلی برای بافنده های تازه کار استفاده از چله پنبه بسیار بهتر از چله ابریشم است . دلیل این امر هم استحکام و مقاومت نسبتا بیشتر چله پنبه در مقابل ضربه های اشتباهی است ،که بافنده حین گره زدن به چله ها وارد میکند،است.

♦ برای بافت تابلوفرش با رجشمارهای بالاتر از 55 بهتر است از چله ابریشم 36 لا استفاده کرد .چون نازک ترین چله پنبه که همان چله پنبه شماره 9 میباشد برای بافت طرح های ظریف و طرح هایی تعداد گره بالا در فاصله کم دارند اصلا مناسب نیست و کلا کار بافت رو مختل میکند.

با در نظر گرفتن همه این موارد مهمترین تفاوت چله ابریشم با چله پنبه،قیمت آنها هست که چله ابریشم تقریبا 20 برابر گرون تر از چله پنبه است و تابلوفرش های بافته شده با چله ابریشم از لحاظ مادی نفیس تر از نمونه بافته شده با چله پنبه هستند.

باورهای غلط

 

چند باور غلط هم بین اکثر بافنده ها در مورد نوع چله ها وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

◊ نوع چله به هیچ عنوان تاثیری در کیفیت بافت شما و زیباتر دیده شدن فرش بعد از پرداخت ندارد. زیرا چله تابلوفرش به هرحال زیر بافت میماند و اصلا قابل مشاهده نیست .

◊ نوع چله تاثیری در ظرافت تابلوفرش بعد از بافت نیز ندارد.ظرافت تابلوفرش در درجه اول به رجشمار طرح وابسته است که هرچه رجشمار بالاتر باشد .یعنی تعداد گره بیشتر در فاصله کمتری از هم بافته بشوند ،تابلوفرش بعد از پرداخت بصورت واضح تر و ظریف تر درمیاد و در وهله دوم هم نوع رنگرزی نخهای طرح حائز اهمیت است و نوع چله تاثیری در ظرافت تابلوفرش ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *